s4propsag5rfnhu3yq7wq1ez453bsp
top of page

Yoga i godišnja doba ili zima, kroz prizmu Ayurvede

Updated: Feb 10, 2022



Ritucharya, riječ koja će nam zazvučati egzotično i pomislit ćemo na neobične prakse Dalekog istoka. No, Ritucharya (ritu =sezona, charya=disciplina/režim) je sve, samo ne to! Riječ je o ayurvedskim preporukama i prijedlozima kako se lakše nositi s mentalnim i tjelesnim promjenama koje nam se događaju s izmjenama godišnjih doba i kako zadržati tijelo u homeostazi.


Zimi nam je uvijek malo teže zadržati polet i visoku razinu energije, no to ne mora nužno biti loše. I mi smo dio prirode i usporiti, dozvoliti si malo letargije i hibernacije, kao što i flora i fauna zimi čine, sasvim je u redu. “Just don ́t do it“, da parafraziram poznati slogan, povremeno će sasvim dobro funkcionirati. To, naravno, ne znači da ćemo se potpuno opustiti i zanemariti fizičku aktivnost, no preskočiti poneko druženje i umjesto toga ostati doma uz knjigu, ponekad je odličan izbor.

(Previše sreće, Alice Munro/Lucia Berlin, Priručnik za spremačice/ Magda Szabo, Vrata-ako trebate malo inspiracije za čim posegnuti. A ako trebate još inspiracije, pridružite se adidas Sports Studio book club-u!)


Zima je period kad se okrećemo prema unutra, vrijeme introspekcije. U dugim zimskim

večerima možemo prakticirati Pratyaharu, svjesno povlačenje od osjetila, umiriti svoj um i samo fokusirano disati. Tijekom dana izloženi smo mnogim stimulansima sa ekrana i iz ostalih medija, koji nas zasipaju mnoštvom nepotrebnih informacija. Meditacija će nam sigurno pomoći da ostanemo psihički snažni i stabilni u ovim turbulentnim vremenima.


Ayurvedskim riječnikom, zima je sezona Kaphe (simboliziraju je elementi zemlje i vatre), sa snažnim aspektima Vate (o kojoj sam više pisala u blogu na temu jeseni). Kad nam je Kapha u balansu, snažni smo, uzemljeni i stabilni, psihički i fizički, a disbalans Kaphe osjećamo kroz težinu u umu i tijelu (posebno u prsima i plućima), teže dišemo, moguće je nakupljanje sluzi, česte su prehlade, problemi sa sinusima, ukočenost zglobova.


Primjenom ayurvedskih principa, možemo osnažiti svoj imunitet tijekom cijele godine, a zimi nam je to posebno važno! Prehrana je najjednostavniji i najpristupačniji način da osnažimo svoje tijelo, jer naše tijelo i jest ona hrana koju smo pojeli i složenim biokemijskim procesima inkorporirali u sebe!


U hladnom dijelu godine, probavne su vatre snažne, probava uglavnom dobro funkcionira, gladniji smo, jedemo više, trebamo više energije da zagrijemo tijelo. Problem nastaje, ako je taj višak hrane koji unosimo nekvalitetna hrana. Iako je izbor nešto slabiji, još uvijek na tržnici možemo pronaći mnoštvo sezonskog voća (divni

agrumi!) i povrća ( prokulice, kelj, kupus, špinat, raštika, korjenasto povrće), a princip

ayurvedske prehrane prehrane je - jesti lokalno i sezonsko!


Lokalno i sezonsko je univerzalna preporuka, koja vrijedi za sva godišnja doba, a ono na što treba pripaziti je način pripreme hrane. Zimi bismo trebali jesti puno tople i kuhane hrane (juhe i variva!), a odlična su i jela koja se polako i dugo dinstaju/pirjaju, obilato začinjena! Sirovo izbjegavamo. Ulja koja se preporučuju zimi su maslinovo ulje, sezamovo ulje, pročišćeni maslac (ghee, a u našim dućanima ga možemo pronaći i kao maslo), a začini koje obilato koristimo su češnjak, crni papar, mljevena paprika, muškatni oraščić, cimet, klinčić i đumbir.


Zima je idealno vrijeme i zaslatko ljupce, preporučuju se slatki okusi (naravno, s mjerom), a uz njih i slani i kiseli. Pravi je trenutak da navalimo na našu zimnicu; kiseli kupus, kisele paprike, turšiju, kimchi i ostalo što čeka u smočnici još od jeseni! Ljutu i gorku hranu zimi izbjegavamo.


Također, ako u tijelu imamo viška sluzi, smanjit ćemo unos mliječnih proizvoda. U slučaju

problema sa sluzi, vrijedi isprobati drevnu, a izuzetno korisnu praksu Jala Neti. Neti pot posudu koja se koristi za ovu metodu i s kojom se ispire nos i uklanja sluz, možemo nabaviti u svakoj apoteci i dobiti upute za njeno korištenje. Izvrsna je i za djecu, moji klinci koriste je od najmlađe dobi!





Zimi se preporučuje piti tople napitke. Možda je baš ove zime prilika da smanjimo količine

kofeina koje unosimo u tijelo. Često je ono što nam u zimskim jutrima zapravo godi, osjećaj koji u ruci stvara šalica toplog napitka, a toga se ne trebamo odreći. Možda možemo kavu povremeno zamijeniti onom bez kofeina (dan,dva će nas možda mučiti glavobolja, ali osjećaj da nismo ovisni o kavi je divan!), napitkom od cikorije, ječma ili rogača, koje uvijek možemo aromatizirati s malo cimeta, vanilije, anisa ili kardamoma. Svijet čajeva posebna je priča, moja omiljena! Nećemo pretjerivati s crnim i zelenim čajem (svakako ih nećemo piti navečer), ali s biljnima se možemo lijepo ugrijati i hidrirati tijekom cijelog dana! Čaj od lipe ili majčine dušice, s malo meda, prije spavanja i dobar san je zagarantiran!


U zimskom periodu, općenito bismo trebali uvesti reda u svoj život. Uspostaviti dnevne rutine kojih ćemo se pridržavati, redovito jesti i ne preskakati obroke. Planiranje i organizacija smanjiti će količinu stresa u našem životu. Fizička aktivnost je vrlo važna i kada odlučimo vježbati, ne trebamo se štedjeti–zima je vrijeme za intenzivnije prakse koje će nas dobro zagrijati! Odlično je provoditi vrijeme na svježem zraku, u prirodi, izložiti lice suncu, a dobro utopliti udove i glavu. Tople čarape, kapa i rukavice nek ́ su uvijek s nama na hladnoći, a kome treba,čarape na noge i za odlazak u krevet!


Zimi se preporučuju i tople kupke,posebno za opuštanje prije spavanja! Dvadesetak kapi

omiljenog eteričnog ulja (npr. geranij, smilje, slatka naranča, kora ružina drveta) razrijedimo u malo sojinog vrhnja ili odabranog baznog ulja (npr. bademovog, kokosovog), ubacimo u kadu punu tople vode i uživamo! Nakon kupke možemo se namazati toplim sezamovim uljem, u koje također, po želji, dodamo koju kap mirisnog eteričnog ulja! Raniji odlazak u krevet i više sna preporučuju se u ovom periodu u godini, kao da nam i sam ciklus naše planete to poručuje svojim dugim razdobljima mraka zimi.


Na našoj radionici 25.02. u 19:30h, u balans ćemo se dovesti prilagođenim vježbama joge! Praksa će biti intenzivna, snažna, dobro će nas ugrijati i poraditi na našem centru, a možda i pomaknuti poneku granicu koju smo sami sebi zacrtali! Osnažiti ćemo centar našeg tijela na vrlo svjestan način, koncentrirano zadržavajući pozicije i ne štedeći se! Snažan centar prvi je korak prema zdravoj kralježnici, dobroj posturi, a psihički, vraća nam osjećaj snage i osobne moći!


Asane kroz koje ćemo prolaziti bit će osnažujuće, sa stalnim fokusom na dah. Koristit ćemo i prikladne mudre, koje će nam pomoći da osjetimo i osvijestimo područje

solarnog pleksusa i vratimo se svojoj snazi i moći transformacije! Puno ćemo raditi i s dahom, dio sata odvojit ćemo za pranayame, s naglaskom na izdah, a tijekom cijelog sata promatrat ćemo samana vayu, tijek energije od periferije prema centru! Vatra ima moć da pročisti i transformira!


Na ovom masterclassu razgorjet ćemo svoj unutarnji plamen, spaliti sve suvišno i krenuti dalje transformirani i snažni!


Trajanje: 2h

Kotizacija: 70kn

Potrebno: ugodna odjeća

Za ostale detalje radionice molimo pišite na email sportsstudio@mofit.hr,

I za kraj, bezvremenski i inspirativni stihovi autora M.Mladenović, koji već dugo nije s nama:

"Kako da ostanem isti?

Kako da sačuvam

Sebe od promjene?

Samo putem promjene!!!!"


Namaste!


Tekst pripremila: Učiteljica yoge, Ivana Duilo Doležal ( RYT500(RegisteredYogaTeacher)

RPYT (RegisteredPrenatalYoga Teacher)

295 views0 comments

Commentaires


bottom of page