s4propsag5rfnhu3yq7wq1ez453bsp
top of page

Yoga i godišnja doba – Jesen, kroz prizmu Ayurvede

Po Ayurvedi, u kasnu jesen, element zemlje biva zamijenjen elementom metala, a Pitta (vatra) prelazi u Vatu (zrak). Jesen je prijelazno razdoblje u kojem se priroda, flora i fauna, pripremaju za zimu. Lišće mijenja boju i pada, štiteći stablo na taj način od potencijalnih oštećenja zimi, koja bi nastala zbog niskih temperatura. Životinje se na razne načine pripremaju za zimu – raste im deblje krzno, neke mijenjaju boju krzna, povećavaju unos hrane kao pripremu za zimski san, ili pak sakupljaju zalihe za hladne dane.





I ljudi se pripremaju za razdoblje koje dolazi, u ranu jesen prikupljaju se dozreli plodovi, spremaju se za zimu, a još važnija priprema trebala bi biti ona iznutra. Ovo je period u kojem trebamo osnažiti tijelo za nadolazeću zimu, pobrinuvši se da kvalitetno jedemo i upijemo još pokoju zraku blagog jesenjeg sunca. Razdoblje kasne jeseni je vrijeme kada po Ayurvedskim principima prevladava element Vate – zraka. Njegove su karakteristike lakoća, hladnoća, nepredvidljiost, suhoća, vjetrovitost i pokretljivost.


Kad element zraka dominira, možemo osjetiti da se teže fokusiramo, da smo rastreseni, a čest je i osjećaj tjeskobe, usamljenosti i nesigurnosti. Ovo je razdoblje kad se povlako povlačimo u sebe, u svoje domove i više se okrećemo samima sebi u procesu introspekcije. U fizičkom tijelu česte tegobe za ovo razdoblje su problemi s nadutošću, zatvorom, nesanicom, suha koža i kosa, ekcemi i problemi sa zglobovima.


Postoje načini kako se dovesti u balans! Hranimo se kvalitetnom hranom, stvorimo dnevne rutine kojih se pokušajmo pridržavati (to će nam dati osjećaj stabilnosti i sigurnosti), organizirajmo si barem kratak period u danu koji ćemo provesti kako želimo, vrijeme samo za sebe. Važno je i da se dobro utoplimo, adekvatnom odjećom i udobnom dekicom od prirodnih materijala u trenucima odmora i opuštanja! Prehrana, koju smo spomenuli kao važan faktor vraćanja u ravnotežu, u ovom periodu godine, trebala bi biti značajno drugačija nego u ljeto i ranu jesen. Preporučuje se smanjiti unos sirove hrane, što nam neće biti teško, jer svih onih plodova ljeta i rane jeseni polako ponestaje iz naših vrtova i s klupa kumica na placu. Preporučuje se jesti kuhanu hranu, puno juha, variva, toplih napitaka, a sirovu, hladnu i smrznutu hranu izbjegavati. U pripremi hrane dobro je koristiti kvalitetna ulja, kao što je maslinovo, bučino i sezamovo ulje, te pročišćeni maslac tzv. Ghee. U ovom periodu dobro je smanjiti korištenje kokosova ulja, koje ima karakteristiku da hladi. I u kozmetici i u prehrani, više se okrećemo sezamovu ulju. Masaža toplim sezamovim uljem (ugrije se za tren u običnoj aroma lampici!) nakon tuširanja, divno će nas ugrijati i nahraniti našu suhu kožu, posebno kad krene sezona grijanja! A, ako smo u prilici, ovo je pravo vrijeme za priuštiti si dobru masažu iz ruku profesionalnog masera/maserke.



U prehranu uvodimo više začina, a posebno se preporučuju cimet, đumbir, kurkuma, papar, kumin, ljuta paprika, kardamom, a načina za koristiti ih - je mnogo, bilo kroz pripremu obroka ili toplih napitaka! Također koristimo puno korjenastog povrća, orašaste plodove i voće s debljom korom- banane, jabuke, kruške.


Preporučuju se i odlasci u prirodu jer nas umiruju i uzemljuju, a i praksu joge prilagodit ćemo ovom razdoblju u godini.


Na našoj radionici, u balans ćemo se dovesti sporim tempom vježbanja joge, na vrlo svjestan način i zadržavajući pozicije nešto duže nego inače. Također, ne želimo se iscrpiti pa ćemo možda vježbati sa samo 70-80% snage, namjerno se ne gurajući do ruba, već polako, brižno i nježno prema sebi, tetošeći se vježbanjem, a nikako mučeći se.


Zbog naglašenog elementa Vate, zraka, koji može učiniti da se osjećamo jako raspršeno, posebno ćemo raditi na uzemljenju kroz mnoge joga asane koje nam u tome mogu pomoći, a koristiti ćemo i prikladne mudre. Proći ćemo kroz mnoge balanse, pretklone i asane koje nas osnažuju i stabiliziraju, s naglaskom na noge i kukove, a sat privesti kraju restorativnim pozicijama i dugom Savasanom. Poraditi ćemo i na dahu, kroz pranayame koje umiruju, uzemljuju i čine nas stabilnima i smirenima! Duboko izdišući čistimo svoj organizam od nakupljenih toksina, a isti proces možemo provesti i mentalno pa možda i mi, poput stabala, koja odbacuju lišće, ne bi li u proljeće zazelenila snažna i zdrava, odbacimo ono što nam je u životu suvišno. Duge noći daju nam vremena za introspekciju i propitkivanje odnosa s ljudima i stvarima pa možda krenemo, kao u Arsenovoj pjesmi, čistiti svoj život na svim nivoima!


Radionica Yoga i jesen, održat će se 22.10. u 19:30, u adidas Sports Studiju. Prijave su obavezne putem web stranice www.sportsstudio.com.hr (rezervacija) ili na mail klara@mofit.hr


Cijena radionice je 50kn za aktivne članove Studija, te za rane prijave do 15.10. Nakon toga je 60kn. Radionica je otvorena za sve, te namijenjena svakom tko želi poboljšati svoje zdravlje i pripremiti se za zimu #zimazazdravlje.


Pripremila: Ivana Duilo Doležal, učiteljica yoge (RYT200 - registered yoga teacher). Također završava za učiteljicu prenatalne i postnatalne yoge (RPYT) i pohađa mnoge radionice u svrhu daljnje edukacije.


322 views0 comments

Comments


bottom of page